Beste Medehuurders , hierbij de reactie van verhuurder door MVGM. Wij als HBC zijn teleurgesteld in de beslissing en antwoorden van verhuurder. Wij gaan ons beraden welke stappen we nog kunnen ondernemen die zinvol zijn gezien de houding van verhuurder.

In reactie op de mail van 8 mei jongstleden met het advies van HBC Kraaienveld berichten wij u namens de verhuurder als volgt :

 

De Wet op het overleg huurders verhuurder regelt overleg tussen belangenbehartigers voor huurders en de verhuurder. Dat overleg is met name bedoeld om communicatie en wederzijds begrip te bevorderen. Partijen hoeven het niet met elkaar eens te worden, maar de verhuurder moet zijn standpunt wel toelichten.

Bij huurverhogingen staan te belangen van huurders en verhuurder bijna altijd diametraal tegenover elkaar, waarbij huurders meestal graag een huurverlaging willen en de verhuurder de huur doorgaans liefst flink wil verhogen. Als het gaat om huurprijs en huurverhogingen is er al veel wettelijk geregeld op landelijk niveau. Voor gereguleerde huur is van oudsher bijna alles wat dat betreft strak geregeld. Voor de vrije sector geldt sinds enkele jaren de Wet Nijboer en mogelijk binnen afzienbare tijd voor (na dit jaar) te sluiten huurcontracten de Wet betaalbare huur. De verhuurder zal zich uiteraard aan dergelijke bindend voorgeschreven regels houden.

Voor de gereguleerde huur is het (voorgenomen) beleid dat de verhuurder afziet van de inkomensafhankelijke huurverhoging. Bij vrije sector huur is het beleid dat de verhuurder niet steeds de maximaal toegestane huurverhoging doorvoert, maar zichzelf beperkt door de huur niet verder te verhogen dan tot de beoogde aanvangshuurprijs als de woning leeg zou komen. De verhuurder vindt het niet wenselijk als zittende huurders meer huur zouden moeten betalen kan nieuwe huurders die leeg gekomen woningen in het complex betrekken.

De verhuurder heeft met onze mail van 18 april jongstleden geformuleerd welke aspecten een rol spelen bij het bepalen van toekomstige huurverhogingen. De huurwaarde van het gehuurde is feitelijk een belangrijke maatstaf voor de jaarlijkse huurverhoging. Met name de grote vraag naar woningen en het beperkte aanbod van huurwoningen hebben tot stijgende huurprijzen geleid, ook als de technische kwaliteit ervan niet beter is geworden.

Op 1 mei heeft het overleg plaatsgevonden waarom u in de mail van 8 april jongstleden heeft gevraagd. Het verschil van inzicht over de juistheid van de energielabels is besproken, maar niet opgelost. Die kwestie heeft geen rechtstreekse betrekking op het (voorgenomen) beleid waarover op 18 april advies is gevraagd. Wij hebben ieder van de leden van HBC Kraaienveld het energielabel (geldig t/m 2028) van zijn/haar woning verstrekt. Als een huurder het niet eens is met het energielabel, kan hij zelfstandig en op eigen kosten een energielabel aanvragen. Tot het tegendeel is gewezen, houdt de verhuurder vast aan de juistheid van de energielabels die zijn verstrekt.

Onlangs is het complex voor de huurders waarvan HBC Kraaienveld optreedt aangewezen een zogenaamd uitpondcomplex, hetgeen betekent dat woning die leeg komen worden verkocht en niet opnieuw verhuurd. Dat laat uiteraard onverlet dat de verhuurder er gewoon voor blijft zorgen dat normaal onderhoud plaatsvindt en gebreken worden hersteld.

Wij begrijpen dat huurders graag woningverbeteringen willen tegen een gelijkblijvende huur. Dat is niet realistisch. Wij zijn wel graag bereid mee te werken aan een inventarisatie van klachten over gebreken en vervolgens die gebreken te laten herstellen, waarbij bijvoorbeeld als dat nodig is, ook het vervangen van een versleten keuken tot de mogelijkheden behoort.

De verhuurder volgt het advies van HBC Kraaienveld om de huur niet te verhogen niet. Het (voorgenomen) beleid zal worden uitgevoerd. Het leidt dit jaar voor woningen in uw complex tot een huurverhoging van 5,8% voor niet-geliberaliseerde woonruimte en een huurverhoging van 5,5% voor geliberaliseerde woonruimte.

Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben neem dan gerust contact met ons op.

 

Met vriendelijke groet,
MVGM Wonen


D. (Dennis) Hummel
Accountmanager

M + 316 578 296 80
d.hummel@mvgm.nl

Beste medehuurders,

Het overleg met MVGM heeft plaatsgevonden. We hebben de resultaten van de enquête aan hen voorgelegd en tegelijkertijd protest aangetekend tegen een huurverhoging. Ze zouden het meenemen in het overleg met verhuurder. De afspraak is verder dat ze ons binnenkort informeren over hun plan van aanpak t.o.v. alle gebreken en foute energie labels.

Wordt vervolgd.

Beste mede huurders, tot nu toe valt de respons op onze enquête tegen. Wat dan ook de reden mag zijn. Weet wel dit is vermoedelijk de laatste keer dat we een onderhoudsberoep kunnen doen c.q. afdwingen bij MVGM. Zo ook de classificatie van het energielabel. WE hebben namelijk uit betrouwbare bron vernomen dat de huizen worden uitgepond. Dat wil zeggen verkocht. Hoe , wat en wanneer is nog niet duidelijk maar wel in de loop van dit jaar. Daarom is het van groot belang om deze in te vullen. Zegt het voort bij Uw buren in het woonblok / straat, samen staan we sterk. Anders wordt er nog alleen maar strikt noodzakelijk onderhoud gepleegd. Kom op en vul in. De uitslag zal anoniem gegeven worden aan de betreffende instanties als het zover komt.

Beste Huurders,

Binnenkort valt er een enveloppe van de Huurder-Bewonerscommissie  bij u in de bus

We vragen U om deze goed te lezen en in te vullen. Het betreft vragen over het energielabel / onderhoud en reparatie dus huur gerelateerde zaken.

Alvast bedankt

Kwaliteit energielabel omhoog, mede door inzet publieke toezichthouder

Nieuwsbericht | 14-03-2024 | 13:45

 

Minister Hugo de Jonge van Binnenlands Zaken en Koninkrijksrelaties introduceert een publieke toezichthouder om de kwaliteit van het energielabel van woningen te verbeteren. De toezichthouder gaat controleren of alle betrokken partijen zich aan de geldende voorschriften houden bij het opnemen, registreren en controleren van energielabels. Ook kan de toezichthouder energielabels controleren op basis van signalen.

 

“Iedereen moet kunnen vertrouwen op de kwaliteit van het label”, zegt minister Hugo de Jonge. “De waarde van het energielabel is groot en de kwaliteit moet daarom goed geborgd worden. Daarom stellen we een publieke toezichthouder in, naast de kwaliteitsverbeteringen die continu plaats vinden.”

 

De Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw (TloKB) is de beoogde organisatie om de rol van toezichthouder te gaan vervullen. Voor het instellen van deze toezichthouder is een wijziging in de Woningwet nodig. In 2025 zal hiertoe een wetsvoorstel aan de Tweede Kamer worden voorgelegd. Alle betrokken partijen krijgen zo de gelegenheid om zich voor te bereiden op het aangepaste stelsel.

 

Meer controles en beter toezicht

In de tussentijd staat de kwaliteitsverbetering niet stil. Er zijn en worden tal van maatregelen ingevoerd om foutieve energielabels tegen te gaan. Dit gaat onder meer om:

 

per 1 juli wordt de controlesteekproef op energielabels door de certificerende instellingen vergroot van zo’n 3000 naar bijna 4400;

per 1 juli extra controles bij alle certificaathouders, waardoor beter zicht komt op mogelijk slecht presterende adviseurs;

per 1 juli extra vervolgcontroles bij adviseurs waar fouten zijn geconstateerd;

mogelijkheid is verruimd tot intrekken van het bewijs van vakbekwaamheid van energieadviseurs;

het kosteloos laten toetsen door de Huurcommissie van het energielabel bij twijfels;

een uitgebreidere klachten- en geschillenprocedure, waarbij ook oudere foutieve energielabels (ouder dan een jaar) gecorrigeerd moeten gaan worden;

waarborgen om te voorkomen dat adviseurs kunnen wisselen tussen certificerende instellingen om sancties kooi en inspectie te ontlopen.

De betrouwbaarheid van het energielabel is extra belangrijk, omdat het label een steeds belangrijkere rol heeft bij de verkoop, verhuur en oplevering van woningen en gebouwen. Zo zijn de hypothecaire leennormen verruimd voor woningen met groene energielabels. Het huidige private kwaliteitsborgingssysteem zorgt in het overgrote deel voor energielabels van goede kwaliteit, maar in 8% van de gevallen komen nog kritieke afwijkingen voor. Dit leidt niet altijd tot een verkeerd label, maar in een aantal gevallen wel. Deze cijfers zijn uit 2022, die van 2023 volgen binnenkort.

 

Soms worden woningen als energiezuiniger aangeduid dan ze in werkelijkheid zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om een woning die volgens de normen het energielabel C zou moeten hebben, maar die toch het betere label A of B heeft gekregen. Wanneer verhuurders maximale huren vragen op basis van het puntenstelsel, kan dit leiden tot hogere huurprijzen.

 

Verkenning nieuwe technologieën

Naast het instellen van een toezichthouder worden ook nieuwe technologieën verkend, die kunnen bijdragen aan een betrouwbaar en nauwkeurig energielabel. Het gaat hierbij om technologieën voor zowel de opname van het label zelf, als de verificatie van de opname. Dat gaat onder meer om meettechnieken als 3D-scans van gebouwen, infraroodcamera’s, opname met behulp van geanalyseerde data en digital twins en een overheidsgebouwendossier. Zo’n systeem kan bijvoorbeeld het projectdossier van het energielabel opslaan en toegankelijk maken voor de adviseur en andere belanghebbenden.

 

 

 

Verantwoordelijk

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

* Wetsvoorstel Betaalbare huur naar Tweede Kamer

 

Steeds meer huurders zijn meer dan 40 procent van hun inkomen kwijt aan huur. In grote steden betalen nieuwe huurders gemiddeld 160 euro per maand meer huur dan de vertrekkende huurder. Mensen met een normaal inkomen vissen achter het net als ze op zoek zijn naar een betaalbare woning. Politieagenten, zorgpersoneel en onderwijzers kunnen niet meer in de stad wonen waar juist deze mensen zo hard nodig zijn. Met het wetsvoorstel Betaalbare huur dat minister Hugo de Jonge van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties vandaag naar de Tweede Kamer stuurde, worden te hoge huren in het middensegment aan banden gelegd en wordt de positie van huurders beter beschermd. De wet is zodanig vormgegeven dat ook investeringen in de middenhuur blijven lonen.

 

 “Huren zijn zo hard gestegen dat ze voor mensen met een gewoon inkomen te vaak niet meer op te brengen zijn. Door de enorme schaarste kan de hoofdprijs worden gevraagd voor woningen die dat evident niet waard zijn. Dat brengt huurders in de knel, raakt de bestaanszekerheid van mensen. Huurders en woningzoekenden verdienen het dat de politiek consequent aan hun kant gaat staan. Daarom leggen we te hoge huren aan banden. En dat doen we op zo’n manier dat er voor bonafide verhuurders nog rendabel te verhuren is en dat nieuwbouw nog steeds aantrekkelijk blijft. Ook dat is in het belang van huurders, want in een betaalbare huurwoning die niet gebouwd kan worden kun je niet wonen.”, zegt minister Hugo de Jonge.

 

Huur die past bij de kwaliteit van de woning

Het wetsvoorstel Betaalbare huur  zorgt ervoor dat meer mensen een betaalbare huurwoning kunnen krijgen met een huurprijs die past bij de kwaliteit van de woning. De gereguleerde huur wordt met deze wet uitgebreid naar huurwoningen in het middensegment tot en met 186 punten die volgens het Woningwaarderingsstelsel (WWS) maximaal 1.123 euro per maand gaan kosten. De regulering van de middenhuur gaat gelden voor nieuwe huurcontracten zolang daar noodzaak toe is en wordt iedere vijf jaar geëvalueerd. Als we niets doen betaalt ruim 40 procent van de huurders in het middensegment meer huur dan redelijk is op grond van de kwaliteit van de woning, loopt het aantal woningen dat na een bewonerswissel in de middenhuur terecht komt naar verwachting verder terug (dit worden dure huurwoningen) en blijven de prijzen bij een bewonerswissel fors stijgen.

Door de combinatie van de regulering van de middenhuur en het dwingend maken van het WWS is de inschatting dat de huur van ruim 300.000 woningen met gemiddeld 190 euro omlaag gaat en er 113.000 huurwoningen bijkomen in het betaalbare segment.

Meer bescherming voor huurders

Door de krapte op de huurmarkt zitten huurders in een steeds kwetsbaardere positie waardoor ze vaak hun recht niet halen. Daarom versterkt het wetsvoorstel ook de rechtspositie van huurders- zowel in de sociale als middenhuur-  door het WWS dwingend te maken. Nu is het nog zo dat een huurder zelf naar de Huurcommissie moet om een maximale huurprijs af te dwingen. We zien echter dat dit onvoldoende soelaas biedt: 50% van de private huurwoningen waar de huurprijsbescherming al voor geldt, werd in 2021 te duur verhuurd. Daarom krijgen huurders ruimere toegang tot de Huurcommissie en worden alle  verhuurders verplicht om bij het aangaan van een nieuw huurcontract een puntentelling van de huurwoning te overleggen aan de huurder. Gemeenten gaan toezicht houden en kunnen handhavend optreden. Als het WWS niet dwingend wordt, blijven huurders kwetsbaar voor oneerlijke praktijken, kunnen verhuurders ongestraft het risico nemen om ongeacht de kwaliteit van de woning elke huurprijs te vragen die ze willen en kan door gemeenten niet worden opgetreden tegen te hoge huren.

Meer betaalbare nieuwbouw

Het kabinet heeft tal van maatregelen getroffen om de bouw van nieuwe woningen te stimuleren en ook in de vormgeving van de wet is nadrukkelijk rekening gehouden met het belang om investeringen in nieuwe huurwoningen rendabel te houden. Tot en met 2030 moeten er 981.000 woningen worden bijgebouwd. Marktpartijen en corporaties willen samen 100.000 middenhuurwoningen bouwen. Er komt een nieuwbouwopslag van 10% voor middenhuurwoningen met start-bouw voor 1 januari 2026, als overgangsmaatregel. Daarnaast is het woningwaarderingsstelsel gemoderniseerd waardoor het stelsel beter aansluit bij de kwaliteit van woningen die nu worden gebouwd. Met meer punten voor goede energielabels, betere waardering van buitenruimten, en de kwaliteit van sanitair en keuken plus ruimte voor een jaarlijkse huurprijsverhoging van loonontwikkeling plus 1%.

 

 

 

Geen verkoopgolf, meer huurwoningen beschikbaar als koopwoning voor middeninkomens Sinds 2015 groeide het vrije huursegment van 415.000 woningen met ruim 50 procent naar 648.000 woningen in 2021. De groei van het vrije huursegment heeft vooral geleid tot een toename van dure huurwoningen en een verschuiving van het (betaalbare) koopsegment naar het (dure) huursegment. Van 2018 tot 2022 hebben beleggers zo’n 75.000 woningen koopwoningen opgekocht voor de verhuur: het zo genoemde buy-to-let. Na een fase van hoge rendementen is door gestegen rente en maatregelen in de fiscaliteit het rendement gedaald. Ook de regulering van de middenhuur kan van invloed zijn op het rendement, deze is echter juist nu noodzakelijk om huurders te beschermen en te voorkomen dat terugval in rendement op hen wordt afgewenteld via nog hogere huren. Er is een reële verwachting dat een deel van deze woningen in de verkoop komt. Van een verkoopgolf is op dit moment echter geen sprake, zo blijkt ook uit recente cijfers van het Kadaster. Het aantal verkochte woningen in 2023 is veel lager dan in de jaren er voor. Eventuele verkoop zal ook geleidelijk gaan omdat de regulering van de middenhuur pas geldt bij nieuw afgesloten contracten. Huurders hebben huurbescherming en met eventuele verkoop zal gewacht worden tot de huurder vertrekt. Bovendien is verkoop van een deel van de huurwoningen te zien als een zekere correctie ten opzichte van de afgelopen jaren. Opgekochte woningen die in de afgelopen jaren als (te dure) huurwoning zijn aangeboden, komen zo beschikbaar als (betaalbare) koopwoningen voor mensen met een middeninkomen die graag willen kopen maar vanwege een gebrek aan betaalbare koopwoningen op dure huur waren aangewezen. Zo’n 75% van de woningen die in 2023 door beleggers op de koopwoningmarkt zijn verkocht had een verkooprijs onder de NHG-grens, zo laten de Kadastercijfers zien. En ondanks dat beleggers meer verkochten dan aankochten in het afgelopen jaar, is hun aandeel in de woningvoorraad toegenomen naar 9,4% door onder meer nieuwbouw, woningsplitsingen en transformaties.

 

 Duidelijkheid bieden aan huurder én verhuurder Het advies van de Raad van State is verwerkt in aanpassingen van het wetsvoorstel betaalbare huur, aandachtspunten zijn meegenomen of weerlegd en verder onderbouwd in de Memorie van Toelichting bij het wetsvoorstel. Zodoende heeft de vormgeving van het wetsvoorstel Betaalbare huur een goede balans gevonden tussen betaalbaarheid en beschikbaarheid van huurhuizen. De Wet Betaalbare huur zou vanaf 1 juli dit jaar in werking kunnen treden waardoor er duidelijkheid ontstaat voor huurders en marktpartijen.

 

 Wijzigingen in het wetsvoorstel

 

*             De nieuwbouwopslag is verhoogd van 5% naar 10% en geldt: voor projecten waarvan de bouw is gestart vóór 1 januari 2026 (i.p.v. 2025). De woningen die in aanmerking komen voor de opslag kunnen hiervan gebruik maken zolang de regulering geldt (i.p.v. maximaal 10 jaar). De opslag geldt ook toevoegingen van woningen (transformatie, optoppen en aanbouw).

*             De jaarlijkse maximale huurprijsstijging in het middensegment is vastgesteld op CAO + 1% (i.p.v. CAO + 0,5%).

*             WOZ-cap geldt pas vanaf 187 punten, i.p.v. 142 punten. Daarnaast valt een woning maximaal terug op 186 punten.

*             Verdere modernisering van het WWS, zodat stelsel beter aansluit bij de kwaliteit van middenhuurwoningen:

 

               *             Plus en minpunten voor energielabels

               *             Betere waardering privé en gezamenlijke buitenruimte

               *             Betere waardering sanitair en keuken

               *             Herziening waardering monumenten

 

 

 

               Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (kerndepartement)

 

 

              

 

 

Bericht RTL 4 over de aanstaande huurverhoging in 2024.

DE HBC  zal zich verzetten tegen deze verhoging binnen ons Huurkomplex. WE zullen MVGM aanspreken om dit duidelijkmkenbaar te maken in het overleg wat zij voeren met verhuurder.  Er zijn tal van argumenten om de verhoging niet door te voeren.

Uitgangspunt is dat de inflatie correctie niet doorgevoerd wordt.

 

De huren in de vrije sector mogen per 1 januari met maximaal 5,5 procent worden verhoogd. Dat blijkt uit een brief van demissionair minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) aan de Tweede Kamer.

Uitgangspunt voor de maximale huurverhoging is de inflatie. Die was 4,5 procent. Daar mogen verhuurders 1 procent bij optellen.

Voor de sociale huursector is nog geen percentage bekend. Die huurverhoging wordt pas per 1 juli 2024 doorgevoerd. Minister De Jonge maakt later deze maand bekend om welk percentage het gaat

 

Overigens geldt nu voor de vrije sector dat de loonontwikkeling of de inflatie bepalend zijn voor de huurverhoging. Daarbij wordt uitgegaan van het laagste percentage. De loonontwikkeling was 5,8 procent. Als die zou zijn gevolgd zou de maximale huurverhoging op 6,8 procent zijn uitgekomen. Dat is de reden waarom minister De Jonge de inflatie van 4,5 procent als uitgangspunt heeft genomen. 

Beschermen

Overigens loopt per 1 mei de wet af die geldt als basis voor de berekening van de huurverhoging in de vrije sector. Daarmee zou de bescherming van huurders tegen hoge huurverhogingen eindigen. Minister De Jonge wil dat voorkomen en werkt aan een voorstel om huurders ook na 1 mei te beschermen.

 

 

 

 

Nieuw systeem “Huurtoeslag 2024

Vanaf 2024 krijgen huurders “alleen nog huurtoeslag op basis van de kale huur”. Service kosten tellen tellen dan niet meer mee voor de hoogte van de huurtoeslag”. Op 1 januari 2024 wordt er niet meer gekeken naar de “daadwerkelijke huurprijs” die je betaalt, maar naar een “vastbedrag” dat afhankelijk is van uw “leeftijd en gezinssamenstelling”. Ook mensen met een eventuele handicap hebben hierdoor recht op huurtoeslag, ook al wonen ze niet in een sociale woning.

Er zijn twee verschillende ‘normbedragen’. De bedragen gelden voor deze categorie mensen.

  • Voor jongeren tot 21 jaar: € 442,46
  • Voor huurders vanaf 21 jaar: € 520,-
  • Voor gezinnen van 9 personen: € 597,-
  • Voor mensen met een handicap en aangepaste woning: € 597,-

Het ‘normbedrag’ is het bedrag waarover u “geen huurtoeslag krijgt”. Als uw ‘huurprijs lager is dan het normbedrag’, krijgt u meer ‘huurtoeslag’ dan voorheen. Als u ‘huurprijs hoger is dan het normbedrag’, krijgt u ‘minder huurtoeslag’ dan voorheen. Maar u krijgt nog steeds ‘huurtoeslag’, want de ‘maximale huurgrens die nu geldt {€ 808,06 in 2023} wordt afgeschaft’.

Dit betekent, dat ook mensen met een ‘hogere huurprijs’ recht hebben op ‘huurtoeslag’, als ze aan de voorwaarden voldoen.

Vermogensgrens, “huurtoeslag 2024”.

Een van de voorwaarden om ‘huurtoeslag te krijgen’ is dat u ‘niet’ te veel vermogen heeft. ‘Vermogen is de waarde van uw bezittingen min uw schulden’.

Voorbeelden van vermogen zijn, spaargeld, aandelen en een tweede woning, of een vakantiehuis.

‘De vermogensgrens voor huurtoeslag is in 2024 € 31.747,- per persoon’. Dit betekent dan dat u ‘geen huurtoeslag krijgt’ als u op 1 januari 2024 ‘meer dan dit bedrag aan vermogen heeft’. Heeft u een ‘toeslagpartner’? Dan mag het ‘vermogen van u samen niet meer zijn dan € 63.494’.

Heeft u een medebewoner die ouder is dan 18 jaar? Dan mag deze persoon ook niet meer dan

€ 31.747 aan vermogen hebben. Als u maar voor een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner heeft, telt hun ‘vermogen niet mee voor de huurtoeslag’. Het ‘vermogen van uw minderjarige kinderen telt wel mee bij uw vermogen’, tenzij u gescheiden bent en uw kinderen bij beide ouders wonen.

‘De inkomensgrens voor huurtoeslag is in 2024 afhankelijk van uw leeftijd, gezinssamenstelling en huurprijs’. Er is ‘geen vast bedrag’ dat u mag verdienen om ‘huurtoeslag te krijgen’. Hoe lager u ‘inkomen’, hoe meer huurtoeslag u kunt krijgen’. Hoe hoger uw inkomen, hoe minder ‘huurtoeslag u kunt krijgen’. Als uw inkomen te hoog is, krijgt u ‘helemaal geen huurtoeslag’.

Andere voorwaarden huurtoeslag 2024

Naast de ‘huurprijs, het normbedrag, het inkomen en het vermogen’, zijn er nog andere voorwaarden waar u aan moet voldoen om ‘huurtoeslag te krijgen’.

Deze voorwaarden zijn

  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U. Heeft de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
  • U woont in een zelfstandige woonruimte die voldoet aan de eisen van de huurcommissie.
  • U, uw eventuele toeslagpartner en medebewoners staan ingeschreven op uw woonadres bij de gemeente.
  • U heeft een schriftelijke huurovereenkomst met uw verhuurder.

Voorbeelden Huurtoeslag 2024

Voorbeeld 1: Alleenstaande jongende met lage huur

Stel, u bent een alleenstaande jongere van 20 jaar en u woont in een appartement met een ‘kale huurprijs van € 350,- per maand’. Uw service zijn € 50,- per maand. Uw inkomen is € 15.000,- per jaar en uw vermogen is € 5.000,-. In 2022 krijgt u € 155,- per maand aan huurtoeslag’.

In 2024 verandert er het volgende:

  • Uw normbedrag wordt € 442,46 tellen niet meer mee voor de huurtoeslag.
  • Uw inkomen en vermogen blijven gelijk.

Uw nieuwe huurtoeslag wordt dan € 205,- per maand. Uw gaat er dus € 50,- per maand op vooruit.

Voorbeeld 2: Alleenstaande ouder met hoge huur

Stel, u bent een alleenstaande oudere van 65 jaar en u woont in een seniorenwoning met een ‘kale huurprijs van € 800,- per maand’. Uw servicekosten zijn € 100,- per maand. Uw inkomen is € 20.000,- per jaar en uw vermogen is € 10.000,-. In 2022 krijgt u krijgt u geen geen huurtoeslag, omdat uw huurprijs boven de maximale grens ligt.

In 2024 verandert er het volgende:

  • Uw normbedrag wordt € 520,-.
  • Uw servicekosten tellen niet meer mee voor de huurtoeslag.
  • Uw inkomen en vermogen blijven gelijk.

Uw nieuwe huurtoeslag wordt dan € 70,- per maand. U gaat er dus € 70,- per maand op vooruit.

Voorbeeld 3: Gezin met vier kinderen en gemiddelde huur

Stel, u bent een gezin met vier kinderen en u woont in een eengezinswoning met een kale huurprijs van € 600,- per maand. Uw servicekosten zijn € 150,- per maand. Uw gezamenlijke inkomen is

€ 30.000,- per jaar en uw vermogen is € 15.000,-. In 2022 krijgt u € 240,- per maand aan huurtoeslag.

In 2024 verandert er het volgende:

Uw normbedrag wordt € 520,- uw servicekosten tellen niet meer mee voor de huurtoeslag. Uw inkomen en vermogen blijven gelijk. Uw nieuwe huurtoeslag wordt dan € 200,- per maand. U gaat er dus € 40,- per maand op achteruit.

 

Conclusie:

Huurtoeslag is een belangrijke regeling om mensen met een laag inkomen en een hoge huur te helpen. Vanaf 2024 gaat het systeem voor ‘huurtoeslag veranderen’. Er wordt dan niet meer gekeken naar de “daadwerkelijke huurprijs”, maar naar een “vast normbedrag dat afhankelijk is van uw situatie”. Dit heeft gevolgen voor veel huurders. Sommigen gaan erop vooruit, anderen gaan erop achteruit.

 

Het is daarom verstandig om te controleren of u recht heeft op huurtoeslag en hoeveel u kunt krijgen.

 

Wet Betaalbare huur maakt eind aan te hoge huren

Nieuwsbericht | 27-02-2023 | 15:30

 

Om huurders een eerlijke prijs te laten betalen voor hun woning, wil het kabinet de middenhuur reguleren en het woningwaarderingsstelsel (WWS) dwingend maken. De afgelopen jaren zijn de huurprijzen in de private sector excessief gestegen. Afgelopen 5 jaar betaalden nieuwe huurders in de 4 grote steden telkens € 160 per maand meer dan de vorige bewoners. In diezelfde periode zijn ruim 75.000 betaalbare koopwoningen opgekocht voor de verhuur waardoor deze niet meer beschikbaar waren voor starters of mensen met een middeninkomen. De wet en het WWS zorgen ervoor dat de huurprijzen in verhouding staan tot de kwaliteit van de woning. Verhuurders worden verplicht zich aan de maximale huurprijzen te houden. Door deze maatregelen gaat de huurprijs van ruim 300.000 woningen met gemiddeld € 190 per maand omlaag.

De wet zet in op 4 doelen: meer betaalbare huurwoningen, betere bescherming van huurders, verduurzaming van de woningen en blijvende investeringsbereidheid in nieuwbouw. De wet gaat vandaag in consultatie en wordt naar verwachting dit najaar voorgelegd aan de Tweede Kamer.

Hugo de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening: “Veel huurders betalen de hoofdprijs voor een woning die dat echt niet waard is. Huurders hebben vaak geen keuze en staan met hun rug tegen de muur. Steeds meer woningen zijn onbereikbaar geworden voor mensen met een middeninkomen. Met de wet Betaalbare huur beschermen we huurders, zorgen we dat een eerlijke huurprijs gegarandeerd is en huren weer betaalbaar wordt voor mensen met een gewoon inkomen.”

Maximale huur

Door de uitbreiding van het WWS en een maximale jaarlijkse huurverhoging (gemiddelde CAO-loonstijging + 0,5%) krijgen huurders met een middeninkomen een betere huurprijsbescherming. Het WWS bestaat al voor het lagere huursegment. Dit zijn woningen tot circa 145 punten, vaak sociale huurwoningen. Met de uitbreiding van het puntensysteem gaat de huurprijsbescherming gelden voor woningen tot en met 186 punten (1). De regulering van middenhuurwoningen geldt voor nieuwe huurcontracten en zo lang er schaarste heerst op de woningmarkt. De noodzaak van de regulering wordt vijfjaarlijks geëvalueerd.

Door het WWS dwingend te maken, zijn verhuurders verplicht zich te houden aan de maximale huurprijs. Dat is nodig want momenteel wordt ruim 50 % van de private huurwoningen (2) waar het WWS al op van toepassing is, te duur verhuurd. Gemeenten worden verantwoordelijk voor het toezicht en de handhaving. Verhuurders riskeren straks een bestuurlijke boete als zij een te hoge huurprijs vragen. Ook wordt de positie van huurders zelf versterkt: met de nieuwe wet kunnen zij ook na 6 maanden nog naar de Huurcommissie stappen. Het dwingend maken van het WWS is permanent.

 

(1) 186 punten komt op dit moment overeen met € 1.021,02. De prijs bij dit puntenaantal wordt jaarlijks geïndexeerd met inflatie en zal bij inwerkingtreding van de wet op € 1.123,13 uitkomen.

(2) Woningen met een kwaliteit tot 145 punten op grond van het WWS.

 

Extra impuls voor verduurzaming

Om de kwaliteit en verduurzaming van de woningen een impuls te geven, is het WWS ook gemoderniseerd. Een duurzame woning met energielabel A of hoger krijgt extra punten, terwijl energielabel E of lager juist zorgt voor puntenaftrek. Hierdoor wordt het prijsverschil tussen woningen met een goed en een slecht energielabel groter en wordt de verduurzaming van huurwoningen bevorderd. Verhuurders met een goed energielabel kunnen een hogere huurprijs vragen en huurders hebben baat bij een lagere energierekening. Verder past het kabinet de waardering van de buitenruimte aan, waardoor een dakterras van 20 vierkante meter meer punten oplevert dan een balkon van 4 vierkante meter. Daarmee sluit het stelsel beter aan bij de woningen die nu worden opgeleverd en de kwaliteit die huurders waarderen. Ten slotte gaat de maximering van de WOZ-waarde gelden vanaf 187 punten in plaats van de huidige 142 punten, zodat woningen niet enkel door een hoge WOZ-waarde in de vrije sector terecht kunnen komen.

Nieuwbouw

De wet geldt straks voor zowel bestaande bouw als nieuwbouw. Corporaties, institutionele beleggers en ontwikkelaars willen tot en met 2030 in totaal 100.000 middenhuurwoningen bouwen. Hierbij is het van belang dat de regulering lopende nieuwbouwprojecten niet vertraagt. Daarom wordt er een opslag ingevoerd voor nog op te leveren nieuwbouwwoningen ter hoogte van 5% van de maximale huurprijs tot 10 jaar na oplevering. Dit geldt voor middenhuurwoningen die worden opgeleverd na 1 januari 2024 en waarvan de bouw is gestart voor 1 januari 2025.

 

Verantwoordelijk

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Recht op huurtoeslag voor meer huurders met lage inkomens

Nieuwsbericht | 17-02-2023 | 13:30

 

Minister De Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft het wetsvoorstel ‘Vereenvoudiging van de huurtoeslag’ ingediend bij de Tweede Kamer. Het voorstel maakt de huurtoeslag eenvoudiger en beschikbaar voor een grotere groep huurders met een laag inkomen. Zo schaft het kabinet de maximum huurgrenzen af als voorwaarde voor de toeslag, schaft het de subsidie voor servicekosten af en verlaagt het de leeftijdsgrens waarop jongeren in aanmerking komen voor huurtoeslag van 23 naar 21 jaar. De genormeerde huren uit het eerdere voorstel zijn geschrapt.

 

Minister De Jonge: “Veel mensen die in een sociale huurwoning wonen, zijn voor het kunnen betalen van hun huur deels afhankelijk van huurtoeslag. Helaas zijn er ook huurders met een laag inkomen die noodgedwongen aangewezen zijn op een huurwoning in de vrije sector en hierdoor geen recht hebben op toeslag. Met deze maatregelen vereenvoudigen we de toeslag en krijgen meer huurders met een laag inkomen recht op huurtoeslag. Zo helpen we hiermee alle huurders met een laag inkomen via de huurtoeslag.”

 

Het wetsvoorstel Vereenvoudiging van de huurtoeslag bevat de volgende veranderingen:

Verlagen van de leeftijdsgrens voor volledige huurtoeslag van 23 naar 21 jaar.

Afschaffen van de maximum huurgrenzen als voorwaarde voor huurtoeslag.

Afschaffen van subsidiëring van servicekosten.

Verhoging maandelijkse eigen bijdrage met € 4.

Geen genormeerde huren

In het coalitieakkoord is de ambitie uitgesproken om de toeslagen af te schaffen, zodat mensen niet meer verdwalen in de ingewikkelde regelingen of hoge terugvorderingen krijgen. Er is afgesproken dat deze kabinetsperiode hiervoor de eerste stappen worden gezet en om daartoe ook de huurtoeslag te hervormen en te vereenvoudigen. Onderdeel daarvan was dat in de huurtoeslag overgestapt zou worden van een systeem van feitelijke huren naar genormeerde huren. Uit het advies van de Raad van State, de uitvoeringstoets en de eerdere consultatie blijkt dat de genormeerde huren pas op de lange termijn een beperkte vereenvoudiging opleveren, terwijl er vooral in de huidige economische situatie zorgen zijn over de negatieve inkomenseffecten. Daarom heeft het kabinet besloten om het onderdeel van de genormeerde huren nu uit het wetsvoorstel te halen en dit onderdeel uit het coalitieakkoord niet op deze wijze tot uitvoering te brengen. Het doel van de hervorming blijft echter onverminderd van belang. Daarom beziet het kabinet op welke wijze een (alternatieve) hervorming van de huurtoeslag dit doel dichterbij brengt.

 

 

Verlagen leeftijdsgrens en afschaffen maximum huurgrenzen

De leeftijd waarop een huurder recht heeft op volledige huurtoeslag gaat omlaag van 23 naar 21 jaar. Hierdoor is deze leeftijdsgrens gelijk met de leeftijdsgrens van andere regelingen, zoals het wettelijk minimumloon, en komen jongeren eerder in aanmerking voor recht op volledige huurtoeslag. Daarnaast kiest het kabinet ervoor om de maximum huurgrenzen als voorwaarde voor het ontvangen van huurtoeslag af te schaffen. Momenteel zorgt dit alles-of-niets-criterium voor grensdiscussies waar zowel de huurder als de dienst Toeslagen last van heeft. Door deze voorwaarde te schrappen komen meer huurders met een laag inkomen, maar een te hoge huur in aanmerking voor huurtoeslag.

Geen vergoeding servicekosten en verhoging eigen bijdrage

Om de uitvoering van de huurtoeslag te vergemakkelijken, schaft het kabinet de vergoeding voor subsidiabele servicekosten af. Hierdoor hoeven er minder gegevens uitgevraagd en gecontroleerd te worden. Ook zorgt de maatregel voor meer eenduidigheid met ander huurbeleid. Dit is begrijpelijker voor huurders en verkleint de kans op fouten in de huurtoeslagaanvraag. Daarnaast gaat de maandelijkse eigen bijdrage van de huurtoeslag met € 4 omhoog.

116.000 nieuwe ontvangers huurtoeslag

Op dit moment ontvangen circa 1,5 miljoen huishoudens huurtoeslag. Door de vereenvoudiging van de huurtoeslag komen hier 116.000 nieuwe instromers, die in de huidige situatie geen recht op huurtoeslag hebben, bij. Zij gaan er gemiddeld € 172 per maand op vooruit. Voor ruim 1 miljoen huishoudens gaat de huurtoeslag met een klein bedrag omlaag. Dit is gemiddeld zo’n € 10 per maand. Dit komt vooral door de verhoging van de eigen bijdrage met € 4, die voor alle huurtoeslagontvangers geldt, en bij een deel van de ontvangers door het afschaffen van de vergoeding voor servicekosten. Met de invoering van dit wetsvoorstel wordt het huurtoeslagbudget met ruim 150 miljoen euro verhoogd.

Verantwoordelijk

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Huurders in vrije sector beter beschermd tegen te hoge huurprijsstijgingen

Nieuwsbericht | 07-10-2022 | 16:00

 

Om de huren in de vrije sector betaalbaar te houden, wijzigt minister De Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening de wet die huurverhogingen maximeert. Nu is de inflatie nog leidend; in de nieuwe situatie wordt ook de gemiddelde loonstijging een bepalende factor. Concreet betekent dit dat in tijden van hoge inflatie, zoals nu, de maximale huurstijging wordt gebaseerd op de loonontwikkeling. Op deze manier wil het kabinet huurders in de vrije sector beter beschermen tegen extreme prijsstijgingen.

 

Minister De Jonge: ‘Wonen moet betaalbaar blijven, ook als het gaat om huren in de vrije sector. Als de huur veel harder stijgt dan het inkomen, kunnen mensen in grote problemen raken. We willen niet dat mensen op straat komen te staan of dat ze door te hoge woonlasten nauwelijks nog rond kunnen komen. Dat raakt aan de bestaanszekerheid van mensen. De huidige wet houdt onvoldoende rekening met tijden van hoge inflatie. Vandaar deze nieuwe systematiek om huurders beter te beschermen.’ 

 

Bescherming huurders in de vrije sector tegen hoge inflatie

De huren in de vrije sector mogen nu nog jaarlijks met inflatie plus 1% stijgen. De inflatie is in 2022 sterk opgelopen en de verwachting is dat de inflatie hoog blijft. Een beperking van de jaarlijkse huurstijging tot inflatie plus 1% voor huurverhogingen zorgt daarmee in 2023 niet voor bescherming van de huurder zoals dat in de voorgaande jaren wel het geval was. De gemiddelde inflatie de afgelopen jaren was 2,3%. Vanaf november 2021 is de inflatie sterk gaan stijgen. Daarom grijpt het kabinet nu in om te voorkomen dat huurders te maken krijgen met een te hoge huurstijging in 2023 door de systematiek loonontwikkeling plus 1% in te voeren naast de bestaande systematiek. De wet geldt voor woningen in de vrije sector met een huurprijs vanaf € 763 per maand, dat zijn circa 648.000 woningen.

 

De maximale huurstijging die in de Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten wordt geregeld geldt per kalenderjaar, van 1 januari tot 1 januari. Tot 1 januari 2023 is de jaarlijkse huurverhoging in de vrije sector maximaal 3,3% (2,3% inflatie plus 1%). Per 1 januari 2023 gaat de nieuwe systematiek gelden, loonontwikkeling plus 1%. De loonontwikkeling wordt in december vastgesteld op basis van het gemiddelde CAO-loonindexcijfer over de maanden december tot en met november zoals die door het CBS worden gepubliceerd.

 

Lagere woonlasten voor sociale huur

Door het afschaffen van de verhuurderheffing per 1 januari 2023 komt er bij corporaties jaarlijks circa € 1,7 miljard aan investeringsruimte vrij. Daar tegenover staan bindende prestatieafspraken die onder andere gericht zijn op vergaande verduurzaming van meer dan 675.000 woningen, huurmatiging en een verplichte huurverlaging voor de laagste inkomens.

 

Corporaties gaan de komende drie jaar voor alle huurders de huren matigen, het gaat om circa 2 miljoen woningen. Daarbij wordt de koppeling met de inflatie losgelaten de maximale huurstijging voor huurders is gelijk aan de loonontwikkeling. Daardoor gaan de huren minder hard stijgen dan de lonen. Om de huur voor huurders met een laag inkomen te verbeteren krijgen huurders met een inkomen op of onder 120% sociaal minimum een wettelijk verplichte eenmalige huurverlaging tot € 550 (prijspeil 2020). Circa 510.000 huishoudens komen hiervoor in aanmerking. Zij krijgen een gemiddelde huurverlaging van gemiddeld € 57 per maand.

 

Gratis verduurzaming van meer dan 675.000 woningen

De woonlasten voor huurders in een corporatiewoning worden ook verlaagd door versneld te verduurzamen. Corporaties gaan al hun woningen met een E-, F-, of G-label tot en met 2028 versneld verduurzamen. Dit sluit aan op het doel om in 2030 675.000 woningen vergaand te isoleren, en 450.000 bestaande corporatiewoningen aardgasvrij te maken. Om huurders van deze verduurzaming te laten profiteren is afgesproken dat zij geen huurverhoging krijgen na isolatiemaatregelen die leiden tot een beter energielabel.

 

Verantwoordelijk

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Beste mede Huurders,

Het is alweer enige tijd geleden dat we contact met elkaar hadden via deze weg.

De Hr.Nap is ons ontvallen in de tijd dat we geen contact hadden, hij blijft in onze herinnering als een commissie lid die hart voor de zaak had.

 

Half September willen we een vergadering met MVGM hebben over de stand van zaken nu en wat ons in de toekomst te wachten staat. Ook de energie transitie zal duidelijk ter sprake komen gezien de gigantische prijsstijging.

Heeft U nog zaken voor ons meldt het ons AUB.

Beste Medehuurders,

a.s. Dinsdag  22 maart hebben we een vergadering met MVGM.

Heeft U vragen voor de verhuurder of wilt U iets weten neem dan contact op met een van de commissie leden deze nemen U vragen/vraag mee in dit overleg of nog beter mail naar bc.kraaienveld.emmen@ziggo.nl

Beste medehuurders , nu het zo stormt rammelen de schuiframen in de bovenverdieping behoorlijk bij ons (Bonte Kraai 22). Is dit bij U ook het geval graag melden met huisnummer. Verhuurder zegt steeds dat het "dubbelglas" is. Dubbelglas rammelt niet en laat de wind ook niet toe. Graag melden met huisnummer en vraag de buren ook even. Gaan we weer aandringen op renovatie kozijnen.

Dank, Johan Miel namens huurderscommissie.

 

 

 

Huurverhoging sociale huurwoningen 2022 bekend

Nieuwsbericht | 15-02-2022 | 13:55

De meeste huurders van een sociale huurwoning kunnen vanaf juli 2022 een huurverhoging krijgen van maximaal 2,3%. De huurverhoging is beperkt tot het gemiddelde jaarinflatiepercentage tot december 2021. Tot 1 juli 2022 mogen de huren van sociale huurwoningen niet verhoogd worden. Huurders worden zo beschermd tegen al te hoge huurprijsstijgingen, en tegelijkertijd krijgen verhuurders de mogelijkheid om de kosten die ook voor hen stijgen door onder meer de ontwikkeling van de inflatie, alsmede noodzakelijke investeringen in nieuwbouw en verduurzaming, te kunnen dekken. Zo kunnen zij hun volkshuisvestelijke taken goed blijven uitvoeren.

[U kunt als huurder op Rijksoverheid.nl checken of u een sociale huurwoning of een vrijesectorwoning huurt.]

Overzicht: toegestane huurverhoging per 1 juli 2022 voor zelfstandige sociale huurwoningen

De maandhuur mag maximaal verhoogd worden met*

Huurverhoging die niet afhankelijk is van het inkomen

2,3 % voor huren vanaf € 300

€ 25, als de huur onder de € 300 is

Huurverhoging vrije sector

Voor zelfstandige woningen in de vrije sector geldt een maximale huurverhoging van het inflatiepercentage + 1%. In 2022 komt dat neer op een toegestane huurverhoging van maximaal 3,3 %. Deze maximaal toegestane verhoging geldt van 1 januari 2022 tot 1 januari 2023.

 

Verantwoordelijk

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

 

 

De Bewonerscommissie heeft bezwaar aangetekend tegen de huurverhoging zowel bij de sociale woningen als de vrijesectorwoningen.

Vinden het geen goed idee in deze moeilijke tijden om de huur te verhogen ook in het kader van de enorme inflatie die er heerst op dit moment.

Wij wachten het bericht af wat verhuurder beslist.

 

 

 

 

Nieuwsbericht | 09-12-2021 | 15:29

Met de aangepaste huurprijscheck van de Huurcommissie kunnen huurders alvast de nieuwe maximale huurprijzen vanaf januari 2022 berekenen. De huurprijscheck loopt daarmee vooruit op een nog te nemen besluit van het kabinet. Dit besluit is nog afhankelijk van een advies van de Raad van State.

Maximering WOZ in huurprijsberekeningen Raad van State buigt zich in haar advies over het aandeel van de WOZ-waarde in het woning waardering stelsel van zelfstandige huurwoningen. Het voorstel is dat deze wordt beperkt tot maximaal 33 procent bij een nieuwe verhuring. Huurprijzen kunnen hierdoor minder snel stijgen, waardoor meer woningen blijven behouden voor de sociale woningvoorraad.

De Huurcommissie laat in de aangepaste huurprijscheck voor zelfstandige woningen het effect van de maximering alvast zien.

Verantwoordelijk Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

https://www.huurcommissie.nl/.../huurprijscheck...

Huurverhoging vrije sector in 2022 maximaal 3,3%

Nieuwsbericht | 07-12-2021 | 15:47

 

In de vrije en gereguleerde (sociale) huursector gelden in 2022 regels voor de huurverhoging. Verhuurders mogen in de vrije sector de huur vanaf 1 januari 2022 maximaal met 3,3% verhogen. In de gereguleerde sector mogen de huren niet verhoogd worden tot 1 juli 2022.

 

Vrije sector of sociale huur?

De kale huur die is afgesproken op de ingangsdatum van het huurcontract bepaalt of een woning vrije sector of een sociale huurwoning is. Hier kunnen verhuurder en huurder checken hoe dit geldt voor hun huurcontract.

Huurverhogingsafspraak in huurcontract (vrije sector)

In de vrije sector staat meestal in het huurcontract met hoeveel de huur jaarlijks stijgt:

  • is het afgesproken percentage in het huurcontract lager dan of gelijk aan 3,3%? Dan is dat de huurverhoging die de verhuurder door mag berekenen;
  • is het afgesproken percentage hoger dan 3,3%? In dit geval geldt voor kalenderjaar 2022 het maximum percentage van 3,3%. De verhuurder mag dan het afgesproken hogere percentage niet doorberekenen aan de huurder.
     

Regels voor huurverhoging

In de wet staat dat voor drie jaar de huren in de vrije sector jaarlijks mogen worden verhoogd met een maximum van inflatie + 1% (2022: 2,3% inflatie + 1%). Dit geldt voor 1 mei 2021 tot 1 mei 2024. Het inflatiepercentage wordt jaarlijks berekend met gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 

Voor sociale huurwoningen geldt een huurbevriezing tot 1 juli 2022. 
 

Inschakelen van de Huurcommissie

De Huurcommissie kan helpen bij een geschil over de huurverhoging voor een huurwoning in de vrije sector: uitspraak van de Huurcommissie vragen.
Bij geschillen over huurverhoging voor sociale huurwoningen is het meestal de verhuurder die een uitspraak van de Huurcommissie moet vragen. Dat moet hij doen als de huurder een bezwaarschrift tegen de voorgestelde huurverhoging bij hem heeft ingediend en de hij de huurverhoging toch wil doorzetten.

 

Bron : Rijksoverheid d.d. 7-12-2021

Een artikel waar Jan Wolters ons op wees en voor de meeste huurders toch wel een aantal tips bevat die goed toepasbaar zijn. Het gehele artikel is te vinden op de pagina van RADAR -Avro/TROS ( zie onder aan het artikel )

Zo maak je je huurwoning energiezuiniger (als huurder)

Er is veel te doen over het energie-efficiënt maken van woningen, maar als huurder kun je meestal je woning niet verbeteren terwijl je er woont. Er zijn wel kleine maatregelen die je als huurder kunt nemen om je energierekeningen naar beneden te halen, zonder zelf veel geld aan je huurhuis of -appartement uit te geven.

De energieprijzen rijzen de pan uit. Veel huishoudens hebben het steeds moeilijker om hun rekeningen te betalen, klaagt Radar aan in de uitzending (4 oktober 2021). Maar ook in een huurwoning kun je je energiekosten naar beneden halen.

Algemene tip: bespreek met je verhuurder hoe je huurwoning energiezuiniger kan worden gemaakt, bijvoorbeeld met een nieuwe cv-ketel of door het dichten van kiertjes bij ramen. De huiseigenaar is verantwoordelijk voor grote energiebesparende aanpassingen aan je huurwoning, zoals de isolatie van het dak en het overschakelen op centrale verwarming. De huisbaas laat vaak energie-efficiënte opties voor de woning aan de kant liggen, omdat ze duur kunnen zijn en veel werk vergen. Maar je kunt het maar vragen.( Is besproken in het overleg met MVGM , wij houden de vinger aan de pols )

 

  1. Installeer een programmeerbare thermostaat

Neem de controle over je verwarmingstemperatuur door een programmeerbare thermostaat te gebruiken. Ze zijn redelijk geprijsd en gemakkelijk genoeg te installeren zonder dat het een doorn in het oog is of een 'grote verandering van inrichting'. Ze kunnen je helpen je verwarmingskosten te verminderen door de temperatuur van je verwarming aan uw tijdschema aan te passen, zodat je nooit meer vergeet de radiatoren uit te zetten als je naar je werk gaat.

  1. Kies voor energiezuinige lampen

Gloeilampen zijn de gemakkelijkste groene aanpassing die huurders kunnen doen. Overschakelen op LED's of CFL's kan een aanzienlijk verschil maken op je elektriciteitsrekening en ze gaan ook nog eens veel langer mee dan gewone gloeilampen.

  1. Korter douchen

Korter douchen (minder dan 10 minuten) is een verstandige manier om groener te leven. Je kunt nog verder gaan door ook een douchekop met een laag waterverbruik te installeren. Deze werken door het verminderen van de hoeveelheid water die door een douchekop gaat, zonder afbreuk te doen aan de waterdruk. Een besparing van slechts vijf liter water per keer kan na verloop van tijd al een verschil maken op uw waterrekening!

  1. Radiatoren efficiënt laten werken

Je kunt je bestaande radiatoren energiezuiniger maken door de meubels die ervoor staan te verplaatsen en de warme lucht vrij door de kamer te laten circuleren. Zorg er ook voor dat gordijnen op de vensterbank eindigen en niet voor de radiator hangen.Je kunt ook hittebestendige reflecterende panelen tussen de radiatoren en (niet geïsoleerde) buitenmuren plaatsen om te voorkomen dat er warmte naar buiten ontsnapt. Er bestaat radiatorfolie die je met magneetjes of tape op de achterkant van de radiator kunt plakken, en er ook weer af kunt halen, wanneer je het huurhuis moet opleveren.

  1. Trek de stekker uit en gebruik stekkerdozen

Elektrische apparaten die niet worden gebruikt maar wel op het stopcontact aangesloten zijn, kunnen kleine hoeveelheden energie verbruiken. Een groene huurder trekt de stekker uit als het apparaat niet aan hoeft te staan en voorkomt kosten voor zogenaamde fantoomenergie. Er zijn slimme stopcontacten met ingebouwde energiebesparingsfuncties, die de stekker automatisch uitschakelt als het apparaat in kwestie op stand-by staat.

Gebruik stekkerdozen, liefst met een schakelaar, voor apparaten die bij elkaar staan, zoals bijvoorbeeld je computer en printer. Met een stekkerdoos kun je verschillende apparaten tegelijk uitschakelen. En dat je de apparaten uitzet die je niet gebruikt, spreekt voor zich.

  1. Verander van leverancier

De tarieven van je energieleverancier regelmatig met andere aanbieders vergelijken, is verstandig. Via vergelijkingssites vind je de interessantste deals en ga je na of een gas- of elektriciteitsbedrijf duurzame energie aanbiedt. Kijk altijd kritisch naar een nieuw energiecontract. Zeker nu op dit moment.Als je huur inclusief energiekosten betaalt, kun je overwegen je huisbaas een betere leverancier voor te stellen, of vragen of je je eigen rekeningen mag uitzoeken.

  1. Maak de spoelen van je koelkast schoon

De meeste huurders zitten ook vast aan de apparaten die al in hun huurwoning zitten, dus een energiezuinige koelkast aanschaffen is geen optie. De koelkast in je huurwoning is waarschijnlijk geen top-of-the-line model, maar je kunt hem helpen groener te blijven door de spoelen aan de achterkant van je koelkast schoon te maken, die verroest raken door stof en vuil.De koelkast is een van de grootste energievreters in een huis. Als de spoelen vuil worden, wordt je koelkast minder energiezuinig en zal hij veel meer elektriciteit opzuigen dan nodig is om koel te blijven. De spoelen schoonmaken helpt ook om het apparaat stiller te laten werken en de levensduur van het apparaat te verlengen.

  1. Verduisterende gordijnen

Verduisterende gordijnen houden niet alleen het licht buiten, ze werken ook als warmte-isolatie voor ramen met enkel glas. Ze zijn een praktische investering die je mee kunt nemen naar je volgende huis, zodat je ramen warm blijven in de wintermaanden en koel in de zomer. Ook jaloezieën houden warmteverlies door de ramen tegen. (Zorg er wel voor dat de gordijnen niet voor de radiator hangen, want dan kan de warmte niet de kamer in komen en verlies je juist meer warmte.)

  1. Stel je warmwaterboiler slim in

De warmwaterboiler is een grote energievreter. Een tankloze boiler is energiezuinig, maar de meeste woningen beschikken nog over traditionele boilers. Die kun je aanpassen om energiekosten te besparen. Verlaag ten eerste de temperatuur instelling van de standaard 140 graden naar 120 graden. Ga niet lager: onder 110 graden kunnen bacteriën groeien en voelt water eerder lauw dan warm aan.

  1. Afzuigkapfilter vervangen: moet vaker dan je denkt ( Indien van toepassing )

Een filter moet tussen een en drie maanden worden vervangen, afhankelijk van het toestel en het gebruikte filtertype. Een schone filter zorgt ervoor dat je oven efficiënt werkt, maar helpt ook om schone lucht door het huis te laten stromen. Een filter is niet duur in aankoop en iedereen kan het vervangen.

 

  1. Koop een luchtbevochtiger

Een luchtbevochtiger houdt de luchtvochtigheid in je woning constant. Omdat ze de temperatuur warmer laten aanvoelen dan droge lucht, betekent dit dat je je thermostaat lager kunt zetten en nog meer geld kunt besparen. Een goede zaak in de wintermaanden – en voor je gezondheid.

  1. Gebruik tochtstrips en dicht luchtlekken

Als je in een oudere woning woont met enkel glas, kun je de hoeveelheid warmte die verloren gaat via tocht verminderen door de luchtlekken te dichten – zoals je een badkuip zou dichten – waardoor je isolatie toeneemt. De meeste huisbazen laten dit soort kleine isolerende ingrepen aan huurders, maar het is wel verstandig om om toestemming te vragen, want als je er weinig ervaring mee hebt, kan het rommelig worden. Denk ook aan tochstrips en tochtbanden bij deuren en ramen.

  1. Dubbele spoeling omvormer voor je toilet

Toiletten met dubbele spoeling staan erom bekend dat ze minder water verbruiken dan een conventionele spoeling, maar het kan zijn dat huurders alleen een toilet in de oude stijl in hun woning hebben. In doe-het-zelfzaken kun je ombouwsets met dubbele spoeling vinden die gemakkelijk kunnen worden geïnstalleerd en waarmee je tot 80 euro per jaar op je waterrekening kunt besparen – en die beter zijn voor het milieu.

  1. Was op een lagere temperatuur

De wasmachine verbruikt het meeste energie voor het verwarmen van het water. Hoe lager de temperatuur, hoe lager het energieverbruik van de wasmachine en hoe lager de kosten. Volgens de Consumentenbond kun je met een was op 30°C de helft besparen ten opzichte van een was op 40°C. Je bespaart ook energie door de trommel goed te vullen. En natuurlijk: was tijdens de daluren.

  1. Zet de verwarming een graad lager

Zet je thermostaat als je thuis bent één graad lager dan je gewend bent. Daarmee bespaar je gemiddeld 90 euro per jaar, stelt Milieu Centraal. Als je bezig bent, is 19 graden vaak warm genoeg. Sluit alle deuren in huis en verwarm alleen de ruimtes waar je veel bent.

Bespaar ook in de zomermaanden, zet je cv-ketel en thermostaat op de zomerstand

 

Bron : Radar / Avro/Tros

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/zo-maak-je-je-huurwoning-energiezuiniger-als-huurder/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=Zondag%2010%20oktober&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20211010#at_emailtype=retention&at_medium=email&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=Zondag+10+oktober

 

Beste medehuurders,

Deze informatie is naar aanleiding van diverse vragen van medehuurders, dit is besproken met MVGM met als resultaat deze publicatie. 

We vonden het noodzakelijk om dit zo snel mogelijk te publiceren , de nieuwsbrief van het overleg met MVGM volgt spoedig.

 

Camera's bij huis en bij de buren

Er kunnen goede redenen zijn om een camera op te hangen bij uw huis, zoals een beveiligingscamera of een videodeurbel. Dat is ook niet verboden. Maar u moet er wel voor zorgen dat u zo min mogelijk inbreuk maakt op de privacy van andere mensen, zoals uw buren of voorbijgangers. Net zoals uw buren rekening moeten houden met úw privacy als zij een camera ophangen bij hun huis.

Belangrijkste regel camera bij huis

De belangrijkste regel is dat uw camera alleen uw eigen bezittingen mag filmen. U mag dus niet de eigendommen van anderen filmen, zoals het huis of de tuin van uw buren. Ook mag u in principe niet de openbare weg filmen, zoals de stoep of parkeerplaatsen.

Uw eigen verantwoordelijkheid

Het is uw eigen verantwoordelijkheid om de camera zo af te stellen dat die alleen uw bezittingen filmt.

Laat u uw camera ophangen door een installatiebedrijf? Kijk dan met de installateur mee hoe die de camera instelt. En geef aan dat u de camera privacyproof wilt instellen. Controleer zelf of uw camera daadwerkelijk alleen op uw eigendommen is gericht.

Uitzonderingen camera bij huis

Soms kan het echt niet anders dan dat u een stukje van de openbare weg filmt. Bijvoorbeeld omdat uw voordeur direct grenst aan de openbare weg. In dat geval moet u ervoor zorgen dat u de privacy van voorbijgangers zo min mogelijk schendt.

Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen mag u een camera doelbewust richten op een gedeelte van het terrein van uw buren of de openbare ruimte.

Wat kan de AP doen tegen cameratoezicht?

Filmt uw camera wél bezittingen van anderen of de openbare weg, terwijl dit niet nodig is? Dan overtreedt u de privacywet.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kan horen over uw cameratoezicht. Bijvoorbeeld als iemand een klacht over uw camera bij de AP indient. Vervolgens kan de AP op verschillende manieren tegen u optreden als uw camera niet privacyproof is ingesteld.

Camera van uw buren

Voelt u zich aangetast in uw privacy door de camera van uw buren? Ga dan eerst in gesprek met uw buren. Komt u er samen met uw buren niet uit, dan kunt u andere stappen zetten.

Stappenplan camera bij huis

Alles waar u rekening mee moet houden als u een camera wilt ophangen bij uw huis, vindt u in het Stappenplan camera bij huis.

 

Bron : Autoriteit Persoonsgegevens

Beste medehuurders ,

Niet vergeten op Maandag 4 oktober heeft de commissie overleg met MVGM mochten er vragen zijn enz. dan even een berichtje aan onderstaand e-mailadres, alvast bedankt volgende week een verslag/bericht van de vergadering.

namens de commissie Johan Miel,

bc.kraaienveld.emmen@ziggo.nl

Beste medehuurders ,

 

4 Oktober 2021 hebben wij een overleg met MVGM . Graag zouden wij van jullie punten aangedragen willen krijgen welk we kunnen inbrengen binnen dit overleg.

Dit kan van alles zijn zolang het maar met ons komplex te maken heeft.

Graag dit schriftelijk meldden via: bc.kraaienveld.emmen@ziggo.nl , liefst ruim van te voren zodat we een inventarisatie maken kunnen.

Spreek alstublieft ook Uw buren aan zodat zij ook geïnformeerd zijn.

met vriendelijke groet, 

i.o HBC.Kraaienveld

Johan Miel

 

 

Borg voor woning onterecht ingehouden? Zo ga je ertegen in

Nieuws  24-06-2021

Borg voor woning onterecht ingehouden? Zo ga je ertegen in

De koopprijzen stijgen en tijdelijke huurcontracten komen steeds vaker voor. Dat betekent dat verhuurders en huisjesmelkers met slechte bedoelingen ook meer de kans krijgen om misbruik te maken van hun huurders. De NOS kreeg te horen dat er klachten binnenstromen over huurders die hun borgsom niet terugkrijgen aan het einde van de huurperiode. Hoe los je dat als huurder op? Verscheidene organisatie die huurders bijstaan in conflicten met verhuurders meldden aan de NOS dat commerciële verhuurders de waarborgsom aan het einde van een huurcontract vaak niet teruggeven. Dit gebeurt ook vaak genoeg als er niets met een woning aan de hand is. 'Er zijn helaas veel verhuurders die het als een extra verdienmodel zien', zegt Marcel Trip van de Woonbond. 'We krijgen hier veel klachten over. Verhuurders proberen vaak iets te vinden waarom ze de borg niet terug zouden hoeven te betalen en hopen dan dat huurders het niet laten komen tot juridische procedures.'

Schokkende bedragen

Het gaat vaak ook om schokkende bedragen waarmee opvallend veel expats te maken hebben, dat zegt Gert Jan Bakker van !Woon, een Amsterdamse stichting die huurders helpt bij problemen met hun huisbaas. 'Er moet vaak twee tot drie keer de huur betaald worden als borgsom. Een appartement in Amsterdam kost al snel 2000 per maand. Dan heb je het dus over 4000 tot 6000 euro.'

Waar is de borgsom voor bedoeld?

'Het is belangrijk te weten dat borg alleen bedoeld is om een huurachterstand of eventuele door de verhuurder veroorzaakte schade aan de woning mee te verhalen. Als daar geen sprake van is, moet de borg aan het eind van de huurperiode gewoon worden terugbetaald', vertelt Trip. Bij schade gaat het volgens de woordvoerder dan ook niet om een krasje op de vloer of slijtage. 'Er moet echt, door schuld van de huurder, iets stuk zijn gegaan aan de woning.' De woonbond adviseert huurders dan ook om aan het begin en het einde van de huurperiode samen met je verhuurder de woning te doorlopen, te inspecteren en vast te leggen.

Hoe krijg je een onterecht ingehouden borgsom terug?

Trip geeft aan dat je om te beginnen je verhuurder kunt aanschrijven dat je de borg terug wil krijgen. Wordt hier niet op gereageerd? Dan kun je juridische hulp inschakelen en via de rechter de borg terugvorderen.

Bewijslast ligt bij de verhuurder

Ook is het goed om te weten dat de bewijslast voor de borg bij de verhuurder ligt. 'Deze moet dus kunnen aantonen dus kunnen aantonen dat jij als huurder verantwoordelijk bent voor de schade en dat de woning daadwerkelijk in slechtere staat wordt achtergelaten. Alleen dan kan hij of zij aanspraak maken op de borg', aldus Trip.

 Het is wel van belang dat je kunt bewijzen dat je de borg betaald hebt. Het is daarom verstandig om deze per bank of getekende kwitantie te betalen. Zo kan er geen discussie ontstaan over de vraag of je de borgsom überhaupt hebt overgemaakt aan het begin van je huurovereenkomst.

Bron: ANP/Woonbond

Eerste Kamer stemt in met drie wetten die wonen betaalbaar houden voor huurders

Nieuwsbericht | 23-03-2021 | 14:09

De Eerste Kamer heeft ingestemd met drie wetsvoorstellen die wonen betaalbaar houden voor een grote groep huurders. Hierdoor komen meer gezinnen in aanmerking voor een sociale huurwoning van een woningcorporatie. Verhuurders kunnen maatwerk toepassen en huurders financieel tegemoetkomen door een tijdelijke huurkorting. Tot slot zorgt het initiatiefwetsvoorstel van Tweede-Kamerlid Henk Nijboer (PvdA) ervoor dat de huren in de vrije sector de komende drie jaar maximaal 1% stijgen plus inflatie.

Vrije sector

Tot nu toe zat er in de vrije sector geen wettelijk maximum op de jaarlijkse verhogingen. Omdat dit maximum ontbreekt, kunnen mensen te maken krijgen met grote huurverhogingen. Dankzij de nieuwe wet wordt de jaarlijkse huurverhoging in de vrije sector de komende drie jaar gemaximeerd op inflatie plus 1%. Het gaat om huurwoningen waarbij de kale aanvangshuurprijs (dit is huurprijs op de ingangsdatum van het huurcontract) boven de toenmalige liberalisatiegrens lag. Voor huurcontracten die in 2021 ingaan, is dat het geval als de kale aanvangshuurprijs hoger is dan 752 euro per maand. Naast de beperkte huurstijging kunnen alle huurders in de vrije sector straks bij geschillen over huurverhogingen met hun verhuurder aankloppen bij de Huurcommissie. Tot nu toe kunnen alleen huurders die een sociale woning huren een beroep doen op de Huurcommissie.

 

Huurverhoging wegens woningverbetering mag wel hoger zijn dan inflatie plus 1%. De verhoging moet in redelijke verhouding staan tot de kosten die de verhuurder heeft gemaakt voor de nieuwe, toegevoegde voorzieningen. Bij een geschil over de hoogte van de huurverhoging na woningverbetering kan de huurder of de verhuurder aankloppen bij de Huurcommissie.

 

Gezinnen

De inkomensgrens voor sociale huurwoningen van woningcorporaties wordt voor meerpersoonshuishoudens vanaf 2022 voor drie jaar verhoogd (prijspeil 2021: van 40.024 euro naar 44.196 euro). Gezinnen met een laag middeninkomen voor wie het aanbod in de vrije sector onvoldoende aansluit bij hun financiële mogelijkheden, krijgen nu meer kansen om een betaalbare woning te vinden. De inkomensgrens voor eenpersoonshuishoudens blijft 40.024 euro (prijspeil 2021).

 

Maatwerk

Woningcorporaties krijgen vanaf 2022 meer ruimte om lokaal maatwerk toe te passen bij hun woningtoewijzing op het moment dat daar behoefte aan is. Dit maakt het mogelijk om in gemeenten waar de druk op de woningmarkt groot is, alsnog een sociale huurwoning toe te wijzen aan iemand die een inkomen heeft net boven de vastgestelde inkomensgrens. De zogenoemde lokale vrije toewijzingsruimte was standaard 10%. Dit wordt 15% als daar behoefte aan is. Indien lokaal maatwerk niet noodzakelijk is, dan wordt de vrije toewijzingsruimte 7,5%.

 

Tijdelijke huurkorting

Verhuurders (ook andere verhuurders dan woningcorporaties) kunnen huurders een tijdelijke huurkorting geven als deze tijdelijk met financiële problemen kampen. Een huurder kan bijvoorbeeld tijdens een lockdown minder inkomsten binnen krijgen doordat opdrachten wegvallen. In zo’n geval kan een tijdelijke huurkorting wat financiële lucht geven. Ook kan het een oplossing bieden aan huurders die voor een langere periode minder inkomen hebben. Een tijdelijke huurkorting (maximaal drie jaar) geeft de ruimte om te zoeken naar woning die beter past bij het nieuwe inkomensniveau.

 

Betere doorstroming

Verhuurders kunnen vanaf 1 juli 2022 de maandhuur van mensen met een hoog middeninkomen (bv een meerpersoonshuishouden met een inkomen boven de 54.478 euro; prijspeil 2021) jaarlijks met maximaal 50 euro verhogen. Mensen met een hoog inkomen, zoals eenpersoonshuishoudens met meer dan 1,5x modaal inkomen, mogen jaarlijks een huurverhoging van maximaal 100 euro per maand krijgen. Daardoor kunnen verhuurders een meer bij de woningkwaliteit passende huur vragen aan huishoudens met een hoog (midden)inkomen. Zo draagt deze groep huurders bij aan nieuwbouw van woningen of betaalbaar houden van de huren voor mensen met een laag inkomen. Ze kunnen er ook voor kiezen om door te stromen naar een woning die beter bij hun inkomen past. Zo komen er eerder woningen vrij voor huizenzoekers die nu op de wachtlijst staan.

 

Verantwoordelijk

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Tweede Kamer neemt aangepaste Woningwet aan

Nieuwsbericht | 10-03-2021 | 19:11

Woningcorporaties krijgen voortaan meer mogelijkheden voor het verduurzamen van hun woningen en het verbeteren van de leefbaarheid. Ook wordt de markttoets voor drie jaar opgeschort. Daarmee wordt het voor corporaties makkelijker om huurwoningen voor het middensegment (€750 - €1000 euro) te bouwen. Dat staat in de wijziging van de Woningwet die is aangenomen door de Tweede Kamer.

Minister Kajsa Ollongren: “Corporaties krijgen meer ruimte om mensen met een laag inkomen zo goed mogelijk te blijven huisvesten. En ze krijgen een prominentere rol in de wijk doordat ze activiteiten in buurthuizen kunnen organiseren. Bewoners komen zo meer met elkaar in contact, en dat is belangrijk om eenzaamheid onder bijvoorbeeld ouderen tegen te gaan.”

Verduurzaming

De mogelijkheden van corporaties voor verduurzaming van hun bezit worden gelijkgetrokken met die van andere vastgoedeigenaren. De oude Woningwet bood corporaties niet voldoende ruimte om die taak goed op te pakken. De aangepaste wet verduidelijkt dat het verduurzamen van hun woningen onderdeel is van de taak van corporaties. Zij kunnen voortaan op of aan hun bezit dezelfde investeringen doen als andere vastgoedeigenaren. Hiermee leveren de corporaties een belangrijke bijdrage aan de klimaatdoelen, verlaging van de energierekening, en het verbeteren van de woonkwaliteit en het woongenot van hun huurders.

Praktisch gezien wordt het plaatsen van bijvoorbeeld zonnepanelen op daken van complexen makkelijker. Dit kan door te regelen dat opgewekte energie niet via de meterkast ten goede moet komen aan huurders, maar ook aan het net mag worden geleverd om de opbrengst vervolgens met de huurders te verrekenen. Ook maken de wijzigingen het mogelijk voor corporaties om bij het verduurzamen van hun eigen bezit ook direct betrokken particuliere eigenaren te ontzorgen. Corporaties mogen daarom bij verduurzamingsprojecten bij rijtjeswoningen en gemengde complexen ook voor particuliere eigenaren de overheadkosten dragen, zoals de gemeenschappelijke vergunningaanvraag.

De Woningwet 2015 leidde er toe dat corporaties zich meer gericht hebben op hun belangrijkste opgave: het huisvesten van mensen die dit het meest nodig hebben. De wetswijziging was nodig omdat de werkzaamheden van de corporaties soms te sterk waren gereguleerd. De aangepaste Woningwet moet corporaties beter in staat te stellen hun rol op de woningmarkt goed te vervullen.

Leefbaarheid

Op het gebied van leefbaarheid vervalt het maximum op leefbaarheidsuitgaven en corporaties mogen weer activiteiten gericht op ontmoeting ondersteunen. Ook worden belemmeringen weggenomen voor investeringen in maatschappelijk vastgoed zoals een buurtcentrum of een dagbestedingsruimte voor zorgbehoevenden. Dit kan bijvoorbeeld door het vervallen van de eis van een fysieke verbinding van bepaalde zorgruimten met overig vastgoed.

Lokaal maatwerk

Bij het maken van prestatieafspraken krijgen corporaties, gemeenten en huurders meer vrijheid om het proces in te richten op een wijze die het best bij de lokale context past. Daarbij kunnen andere partijen betrokken worden, waaronder onderwijsinstellingen en zorgaanbieders. Het wordt verder mogelijk om onder voorwaarden te experimenteren, met als doel om proefondervindelijk tot betere regelgeving op wetsniveau te komen. Hierdoor kan beter ingespeeld worden op toekomstige ontwikkelingen die nu nog niet voorzien worden.


Huurders in vrije sector beschermd tegen forse huurstijgingen

    • ANP 4-2-2021

     

     

    Huurders in de vrije sector kunnen de komende jaren een beperkte huurstijging tegemoet zien: de inflatie plus maximaal 1 procent. Tot nu toe zit er in de vrije sector geen grens op de jaarlijkse verhogingen. Daardoor stijgen deze toch al relatief hoge huren elk jaar flink. Een initiatiefwetsvoorstel van PvdA-Tweede Kamerlid Henk Nijboer om de huurders in de private sector hiertegen beter te beschermen, krijgt ruime steun in de Tweede Kamer, blijkt woensdag tijdens de behandeling. Volgende week zal de Kamer erover stemmen.

    Door het voorstel wordt de vrije huursector voor het eerst onderworpen aan regels voor de huurstijging. Het gaat om alle huren boven de 750 euro per maand. Dat zijn ongeveer 560.000 huishoudens. Van hen kregen vorig jaar 87.000 huurders te maken met een huurstijging van meer dan 3,6 procent (met een inflatie van 2,5 procent). Vooral deze groep, die soms excessieve stijgingen moet betalen, is meteen geholpen, benadrukt Nijboer. In de sociale huursector geldt al een maximale huurstijging, die het kabinet jaarlijks vaststelt.

    Alle huurders naar de Huurcommissie 

    Daarnaast kunnen alle huurders in de vrije sector straks bij geschillen met hun verhuurder aankloppen bij de Huurcommissie. Tot nu toe is dat voorbehouden aan sociale en particuliere huurders onder de vastgestelde huurgrens van 750 euro.

    Eerste Kamer naar verwachting akkoord

    Naar verwachting gaat de Eerste Kamer binnenkort ook akkoord, gezien de eerdere pogingen van een meerderheid om huurders tegemoet te komen. Nijboer verwacht dat zijn wetsvoorstel dan nog dit voorjaar kan ingaan, in ieder geval voor de jaarlijkse verhoging in juli. Ook minister Kajsa Ollongren, die over woonbeleid gaat, 'omarmt het wetsvoorstel graag'. Het gaat om een tijdelijke wet van drie jaar, die zal worden geëvalueerd. Daarna kan de wet verlengd worden, aldus Nijboer.

    Veel middeninkomens hebben het zwaar

    De minister had ook voorgesteld om de huren in de vrije sector aan banden te leggen, maar kwam uit op inflatie plus 2,5 procent. Dat komt volgens Nijboer in de praktijk uit op huurverhogingen van ruim 5 procent. Hij vindt dat veel te hoog, omdat veel middeninkomens het zwaar hebben met de hoge woonlasten. Die komen vaak niet in aanmerking voor een sociale huurwoning, omdat ze iets te veel verdienen.

    Bron: ANP

     


    Nieuwsbrief MVGM Wonen December 2020
    PDF – 952,0 KB 143 downloads
    Brochure Ventileren In Uw Woning MVGM Wonen
    PDF – 2,3 MB 137 downloads
    Brochure Maak Het Ze Niet Te Makkelijk MVGM Wonen
    PDF – 693,8 KB 137 downloads

    Nieuw energielabel voor gebouwen per 1 januari 2021

    Nieuwsbericht | 18-12-2020 | 11:20

    Vanaf 1 januari 2021 is er een nieuw energielabel voor gebouwen. Dit label geeft beter inzicht in de energiezuinigheid van het gebouw. De energielabelletter blijft bestaan, maar de methode hoe dit wordt bepaald verandert. Het nieuwe energielabel geldt voor alle gebouwen, zowel nieuwbouw, bestaande bouw, woningbouw als utiliteitsbouw. Daarmee komt de methodiek van het vereenvoudigd energielabel (VEL) en de Energie-index (EI) te vervallen.

    Het zelf online aanvragen van een vereenvoudigd energielabel is op 1 januari niet meer mogelijk. Voor het bepalen van het nieuwe energielabel komt een energieadviseur aan huis. Energie labels blijven 10 jaar geldig vanaf registratiedatum, ook energie labels die zijn geregistreerd voor 1 januari 2021.

    Minister Ollongren: “Voor potentiële kopers en huurders is het belangrijk te weten hoe energiezuinig een woning is. Het nieuwe energielabel is betrouwbaarder, nauwkeuriger en bruikbaarder. Hiermee hebben zij direct inzicht in welke stappen zij kunnen zetten om hun woning te verduurzamen, het energiegebruik naar beneden te brengen en het wooncomfort te vergroten."

    Sinds 2008 is een energielabel verplicht bij oplevering, verkoop en verhuur van een woning. Per 1 januari 2021 verandert het energielabel en de methode hoe het label bepaald wordt, in lijn met de herziening van de Europese richtlijn energieprestatie gebouwen. De nieuwe bepalingsmethode (NTA 8800) heeft een nieuwe indicator voor de energieprestatie (in kWh/m2 per jaar). Alle huidige methoden en indicatoren vervallen daardoor. Dit betekent dat woningeigenaren vanaf 1 januari voor een aanvraag van het energielabel een afspraak moeten maken met een vakbekwaam energieadviseur. Die komt langs, neemt de woning op en berekent hoeveel energie er nodig is voor verwarming, warm water, ventilatie en koeling van de woning en stelt een energielabelletter vast. De energielabelletter moet in de verkoop- of verhuuradvertentie worden vermeld. In het bijbehorende afschrift van het nieuwe energielabel staat vervolgens hoe de isolatie en installaties scoren en wat de verbetermogelijkheden zijn. Hiermee zorgt het energielabel voor meer bewustwording en is het een stimulans voor verduurzaming, en daarmee voor energiebesparing en CO2-reductie. Energielabels blijven 10 jaar geldig vanaf registratiedatum, ook energie labels die zijn geregistreerd voor 1 januari 2021.

     

    Het nieuwe energielabel brengt meer kosten met zich mee. Naar verwachting ligt dat bedrag op gemiddeld €100 voor appartementen en €190 voor eengezinswoningen, afhankelijk van het type woning, de beschikbare informatie en de tijd die een adviseur nodig heeft om de woning op te nemen. De prijsontwikkeling van het nieuwe energielabel wordt in 2021 gemonitord en er worden mogelijkheden verkend om de kosten te drukken. Zo wordt nader onderzocht of het nieuwe energielabel digitaal of met ondersteuning van een energieadviseur op afstand aangevraagd kan worden.

    Bron  : Rijksoverheid

     


     

    Moet ik mijn huurwoning in oude staat herstellen bij het einde van het huurcontract?

    U hoeft veranderingen aan de woning waarvoor u toestemming had van de verhuurder, niet ongedaan te maken. Dat hoeft alleen als de rechter dat heeft bepaald. Wilt u zelf de veranderingen ongedaan maken? Dan moet u de woning in dezelfde staat opleveren als toen u erin kwam. Uitgangspunt daarbij is de opnamestaat. Dit is een beschrijving van hoe de woning was bij het begin van de huur.

     

    Geen opnamestaat aanwezig

    Het kan zijn dat er bij het begin van de huur geen beschrijving van de woning is opgemaakt. De staat waarin u de woning oplevert, moet dan dezelfde zijn als bij het begin van het huurcontract. Bij onenigheid moet de verhuurder aantonen dat u de woning in een andere staat heeft opgeleverd.

     

    Huurcontract afgesloten vóór 1 augustus 2003

    De regels voor het herstellen in de oude staat gelden alleen voor huurcontracten die zijn afgesloten op of na 1 augustus 2003.

     

    Is uw contract van vóór deze datum? Dan moet u de woning in goede staat opleveren. In 2 gevallen hoeft u de woning niet in goede staat op te leveren:

    als u kunt bewijzen dat de woning niet in goede staat was toen u er ging wonen;

    als u de woning oplevert volgens een opgestelde opnamestaat.

     

    Voor vragen of onduidelijkheden over de oplevering van uw huurwoning, kunt u terecht bij het Juridisch Loket.

     

    Bron : Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

    Borg hoor je terug te krijgen

    Bij einde van het contract hoor je de borg terug te krijgen. De verhuurder mag de borg alleen (deels) inhouden als jullie het daar over eens zijn. We zien vaak dat huurders hun borg helemaal niet terug krijgen. Ook zien we regelmatig onterechte verrekeningen. Neem daar geen genoegen mee! Vaak betalen ze alsnog na een brief of sommatie. Soms is een procedure nodig, maar bijna altijd krijgen huurders hun geld alsnog terug.

    Welke verrekeningen mogen wel

    Er is een huurachterstand waar beide partijen het over eens zijn

    Er is schade die voor rekening van de huurders is en dat is vastgelegd in een opname bij het opleveren van de woonruimte

    Welke verrekeningen mogen niet

    Verhuurder claimt schade voor slijtage: dat hoort bij normaal gebruik van de woonruimte

    Verhuurder claimt schade waar je niet voor getekend hebt of die niet in het opnamerapport staat

    Een verhuurder mag niet (een deel van) de borg inhouden in afwachting van een eindafrekening van bijvoorbeeld een energieleverancier.

    De verhuurder hoeft geen rente over het bedrag te vergoeden, behalve wanneer dat uitdrukkelijk in het huurcontract staat.

    Terugvorderen

    Als de verhuurder de borg niet terug wil betalen kan je deze terugvorderen.

     

    Voorbeeldbrief

    Bij voorkeur aangetekend versturen

    (Naam huurder)

    (Adres huurder)

     

    (Naam verhuurder)

    (Adres verhuurder)

     

    (Woonplaats huurder) (datum)

    Geachte mevrouw / heer,

    Toen ik van u de woning aan de (adres woning) huurde heb ik een waarborgsom betaald van ( € …..  ). De huurovereenkomst is geëindigd op (datum beëindiging huurovereenkomst).

    De woning is in goede staat opgeleverd. Bij deze brief voeg ik een kopie van het rapport van de eindinspectie.

    Volgens de huurovereenkomst had u deze waarborgsom binnen (termijn in de huurovereenkomst) na beëindiging van de huurovereenkomst moeten restitueren. Deze termijn is inmiddels verstreken, maar ik heb de (€ ...) nog niet ontvangen. Bij deze verzoek ik u alsnog de betaalde waarborgsom van (€ ...) die ik bij aanvang van de huurovereenkomst heb voldaan uiterlijk binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van deze brief aan mij terug te betalen.

    Ik verzoek u het bedrag over te maken naar rekeningnummer (bankrekening huurder), ten name van (naam huurder), onder vermelding van "borg (adres woning)".

    Als u de waarborgsom niet binnen de gestelde termijn overmaakt zie ik mij helaas genoodzaakt over te gaan tot verdere incasso maatregelen.

     

    Met vriendelijke groet,

     

    (Naam huurder)

     

    bron : Stichting Woon , Amsterdam